گوشی های هوشمند تبدیل به یک ابزار ضروری و اجتناب ناپذیر در زندگی ما شده اند که دنیایی از اپلیکیشن ها را در اختیار ما قرار می دهند، ما را کمک می کنند تا با دنیای پیرانمون در ارتباط باقی بمونیم و در مجموع به نوعی به سازماندهی زندگی ما کمک می کنند. گفتنی است که بسیاری از مردم تنها برای داشتن یک دوربین عالی همراه خود، از گوشی های همراه استفاده می کنند.

اما از کجا بفهمید که گوشی که شما تهیه کرده اید یک گوشی با دوربین عالیست یا یک نمونه نا امید کننده آن می باشد؟ ما در ادامه شما را برای خریدن یک گوشی همراه هوشمند با دوربین عالی راهنمایی خواهیم کرد. 

انواع بسیار مختلف دوربین ها:

این روزها دوربین های سه گانه و چهارگانه گوشی های هوشمند بسیار متداول و مرسوم شده اند به طوری که دیگر برای داشتن آن ها نیاز به خرید گوشی های پرچم دار ندارید چراکه به راحتی در گوشی های هوشمند میان رده با رنج قیمتی در حدود 200-300 دلار نیز در دسترس هستند. اما این دوربین ها دقیقا چه کاربرد و وظیفه ای دارند؟ به طور عمومی امروزه 6 نوع دوربین به نام های دوربین استاندارد یا اصلی، دوربین فوق عریض یا اولترا واید، دوربین تله فوتو یا زوم پریسکوپی، دوربین ماکرو، دوربین مونوکروم و سنسور تشخیص عمق یا سنسور مدت پرواز سه بعدی  (3D TOF)برای گوشی های هوشمند موجود می باشد.

دوربین استاندارد یا اصلی:

این دوربین ها سابقا تنها دوربینی بودند که می شد روی گوشی های هوشمند دید که تصایر را بدون داشتن قابلیت زوم ثبت می کردند. این دوربین معمولا بیشتر از سایر دوربین ها مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع یک دوربین همه فن حریف برای گوشی هوشمند شماست و شما هرگز گوشی ای نخواهید خرید که این دوربین را روی خود نداشته باشد. در واقع دوربین اصلی عضو ثابت و اصلی گوشی های هوشمند همراه است.

دوربین فوق عریض (اولترا واید):

شرکت ال جی برای اولین بار در سال 2016 این نوع دوربین عقب را بر روی گوشی های هوشمند خود اجرا کرد. این دوربین با یک گستره دید یا پرسپکتیو بازتر و وسیع تری در مقایسه با دوربین اصلی، تصاویر شما را ثبت می کند. این ویژگی آن را بسیار ایده آل برای ثبت عکس های گروهی، تصاویر ساختمان ها و بناهای معماری یا تصاویر دورنما از مناظر می کند که معرفی همچین دوربینی برای گوشی های هوشمند همراه به آن معناست که دیگر نیازی نیست هر چند وقت یکبار از حالت پانورامای گوشی خود برای ثبت تصاویر استفاده کنید.

گوشی هایی که دارای دوربین اولترا واید می باشند از رنج قیمتی 150-200 دلار آغاز می شوند. اما با خرید یک گوشی 100 دلاری قاعدتا نباید توقع مجهز بودن آن به دوربین فوق عریض را داشته باشید. هنوز در بین شرکت های مختلف تولید کننده گوشی های هوشمند مانند شرکت سامسونگ، در گوشی های سری گلکسی ای و گلکسی ام، شرکت شیائومی در گوشی های سری ردمی نوت و شرکت هوآوی در گوشی های رده بالاتر سری وای می توان گوشی هایی برای خرید انتخاب کرد که مجهز به دوربین فوق عریض باشند و به نظر نمی رسد در پیدا کردن این دسته از گوشی ها با مشکلی مواجه شوید.

دوربین تله فوتو یا پریسکوپ:

دوربین های تله فوتو با کمک زوم اپتیکال 2 تا 3 برابری امکان ثبت تصاویر بزرگنمایی شده را توسط گوشی های هوشمند امکان پذیر می کنند. دوربین های پریسکوپ از اختراعات اخیر در صنعت تکنولوژی گوشی های هوشمند به حساب می آیند که حتی زوم اپتیکال بیشتر تا 4 و 6 برابر را نیز ممکن کرده اند. در هر صورت این لنزها برای عکاسی از سوژه ها با فاصله دور کاملا در دسترس می باشند.

دیده ایم که برخی از شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند از یک سری نرم افزارهای کنترل کننده برای دستیابی به نتیجه بهتر در بزرگنمایی برای عکسبرداری، استفاده می کنند بدون اینکه دوربین تله فوتو در گوشی های خود به کار برده باشند. بعضی شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند نیز از ترکیب این دو استفاده می کنند تا امکان زوم بیشتری را فراهم آورند. که بزرگنمایی از این طریق به نام زوم هیبریدی شناخته می شود. برای مثال گوشی هوآوی P30 دارای دوربین تله فوتو با قابلیت زوم اپتیکال 3 برابر به همراه قابلیت زوم هیبریدی 5 برابر می باشد. قطعا کیفیت زوم هیبریدی، به اندازه یک دوربین به عنوان فاکتور مجزای زوم با همان میزان بزرگنمایی، نمی باشد اما قطعا بهتر از استفاده تنها از زوم نرم افزاری در گوشی های هوشمند می باشد.

دوربین ماکرو:

macro-camera

این سنسور عضو نسبتا جدیدی برای دنیای گوشی های هوشمند به حساب می آید که به شما این امکان را می دهد تا عکس های بسیار بسته و نزدیک از سوژه های عکاسی بسیار کوچک مانند حشرات، گیاهان و… توسط گوشی هوشمند خود ثبت کنید. بسیاری از گوشی ها مانند OnePlus 7T از دوربین اولترا واید خود به جای داشتن یک دوربین ماکرو اختصاصی، برای ثبت عکس های ماکرو استفاده می کنند.

دوربین مونوکروم:

این روزها واقعا دیگر شاهد استفاده از این دوربین ها در گوشی های هوشمند نیستیم. هوآوی اولین شرکت تولید کننده گوشی های هوشمند بود که از سنسور ثانویه مونوکروم در گوشی های خود استفاده کرد. در هر صورت این دوربین برای گوشی های همراه طراحی شده است تا با کمک آن عکس های سیاه و سفید درستی به لحاظ کیفیت و کنتراست رنگی ثبت شود این در حالیست که به طور معمول به کمک فیلترهای سیاه و سفید عکس های رنگی به عکس های سیاه و سفید در گوشی های هوشمند تبدیل می شوند. همچنین از دوربین های مونوکروم می توان برای بهبود کارایی دوربین گوشی های هوشمند در ثبت تصاویر در شرایط نوری کم هم استفاده کرد. به این صورت که عدم وجود فیلتر رنگی در این دوربین، ظرفیت جمع آوری و جذب نور را افزایش می دهد.

سنسور تشخیص عمق و مدت پرواز سه بعدی (3D TOF):

در واقع باید گفت این دوربین ها قابلیت عکسبرداری به طور اختصاصی را ندارند. از این سنسورها معمولا برای تشخیص عمق سوژه عکاسی هنگام عکسبرداری با دوربین اصلی گوشی همراه استفاده می شود.

 سنسور تشخیص عمق سوژه های عکاسی در گوشی های هوشمند معمولا برای حالت عکاسی پرتره کاربرد دارند به این ترتیب که با استفاده از این سنسور اطلاعات مربوط به عمق سوژه دریافت و محاسبه می شود تا مطمئن شویم به درستی فوکوس روی سوژه عکاسی انجام گرفته و پس زمینه آن به شکل خوشاید و طبیعی از فوکوس خارج شده و حالت محوی را ایجاد کرده است. به عبارت ساده تر این سنسورها برای ثبت تصاویر بوکه (تصاویر با پس زمینه مات) به کار می روند. سنسور سه بعدی مدت پرواز هم در واقع یک نسخه جدید از سنسور تشخیص عمق گوشی های هوشمند می باشد که اطلاعات مربوط به عمق سوژه عکاسی را با دقت مضاعفی ثبت می کند.

معمولا با خرید گوشی های ارزان قیمت از سنسور تشخیص عمق در گوشی همراه خود بهره مند خواهید شد و سنسور سه بعدی مدت پرواز هم در گوشی های رده بالا به کار گرفته می شوند. ناگفته نماند که بعضی از گوشی های هوشمند فاقد هر دو هستند و برای دریافت اطلاعات تشخیص عمق از یک دوربین تله فوتو و یا نرم افزار استفاده می کنند. در واقع با توجه به توضیحات بالا باید اشاره کرد که بسیاری از گوشی های هوشمند برای دوربین سلفی خود از یک حالت پرتره متکی به نرم افزار بهره می برند.   

به چند دوربین در گوشی هوشمند همراه خود نیاز خواهید داشت؟

گوشی های ارزان قیمت در حدود 100 دلار یا بیشتر دارای یک دوربین اصلی یا یک مجموعه دوربین دوگانه شامل دوربین اصلی و سنسور تشخیص عمق سوژه هستند. تعدادی از این دست گوشی ها نیز علاقه مند به استفادهاز دوربین اولترا واید به جای سنسور تشخیص عمق هستند. اما در این میان بیشتر گوشی های اقتصادی میان رده از یک مجموعه دوربین سه گانه یا حتی چهارگانه بهره می برند که شامل یک دوربین اصلی، سنسور اولترا واید، سنسور تشخیص عمق سوژه و معمولا یک دوربین ماکرو به عنوان عضو چهارم دوربین های این گوشی ها می باشد.

دوربین های اختصاصی زوم معمولا به دلیل گران بودن آن ها و متعلقاتشان نسبت به سنسور تشخیص عمق و دوربین ماکرو، تنها در گوشی های پرچم دار به چشم می خورند. گوشی های هوشمند گران قیمت تر معمولا در کنار دوربین اصلی و دوربین مختص زوم از یک دوربین اولترا واید هم استفاده می کنند تا پرسپکتیوهای متنوع و انعطاف پذیری بی مانند در زوایای دید، را در اختیار کاربر خود قرار دهند.

آیا هنوز مطمئن نشده اید که به کدام یک از این دوربین ها در گوشی همراه خود نیاز دارید؟ به شما پیشنهاد می کنیم از خودتان بپرسید عکس های شما معمولا در کدام دسته قرار می گیرند. آیا شما معمولا در سفر به شهرهای مختلف و در گشت و گذار در طبیعت هستید؟ پس حتما به یک دوربین اولترا واید نیاز پیدا خواهید کرد تا به کمک آن بتوانید از چشم انداز های بی نظیر اطراف خود عکاسی کنید. آیا معمولا برای دیدن رقابت های ورزشی فرزندان خود با آن ها در میادین ورزشی همراه می شوید؟ پس شاید به یک دوربین مختص زوم نیاز پیدا کنید تا به شما کمک کند به صحنه رقابت نزدیک تر شوید بدون اینکه نیاز داشته باشید به طور فیزیکی نزدیک به آن باشید.آیا می خواهید تصویری از یک چشم انداز بسیار گسترده را ثبت کنید و در عین حال قابلیت زوم را هم داشته باشید؟ پس به شما پیشنهاد می کنیم برای خرید یک گوشی با دوربین اولترا واید به همراه دوربین زوم اقدام کنید اگرچه مجموع این دو کنار هم شما را به خرج خواهد انداخت.

برند گوشی شما اهمیت دارد (البته تا حدودی):

یکی از مهم ترین فاکتورها وقتی به دنبال خرید یک گوشی هوشمند با دوربین با کیفیت هستید، برند تولید کننده آن گوشی می باشد. به این دلیل که کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین گوشی هر کدام از این تولیدکنندگان تفاوت های ظریفی در مواردی مانند رنگ، کیفیت تصویر ثبت شده در شرایط نوری کم و کیفیت کلی تصاویر ثبت شده با یکدیگر دارند.

در ادامه به بررسی تعدادی از یزرگترین برند های تولید کننده گوشی های همراه هوشمند در زمینه تفاوت آن ها در تصاویر ثبت شده و حالت های اضافه ای که برای عکسبرداری در نظر گرفته اند می پردازیم. توجه کنید که مواردی که در ادامه به آنها اشاره می شود ممکن است برای تمامی گوشی های آن برند خاص درست نباشد. لازم به ذکر است که اختلاف گوشی های برندهای مختلف در تصاویری که در طول روز توسط آن ها ثبت شده است، بسیار ناچیز و کم می باشد.

گوگل:

google-camera

آیا در فکر خرید یک گوشی هوشمند از سری Pixel برند گوگل هستید؟ پس باید بگوییم شما با داشتن دوربین این گوشی بر خلاف بسیاری از برندهای دیگر که اعتدال بیشتری را در نظر می گیرند، عکس هایی با رنگ های بسیار شارپ خواهید داشت.

همچنین سری پیکسل از گوشی های گوگل، به دلیل گستره دینامیکی بالای خود در خروجی تصاویر بسیار شناخته شده هستند و بسیار خوب جزئیات تصویر را در نقاط روشن و تاریک تصویر حفظ می کنند. پس می توانید انتظار داشت باشید تا این گوشی کاملا از عهده ثبت تصاویر با کیفیت در روشنایی روز بر بیاید به طوریکه نه آسمان بیش از اندازه نورانی به نظر برسد و نه جزئیاتی که در سایه قرار دارند را از دست بدهید.

گوشی های سری پیکسل از شرکت Google جزو بهترین های بازار برای گرفتن عکس هایی با سرعت بالا در شرایط نوری کم هستند. این گوشی ها با کمک حالت Night Sight خود، جزئیات بسیار مناسبی را در تاریکی ثبت می کنند. البته به اندازه دوربین گوشی های بالا رده هوآوی در تاریکی، عالی عمل نمی کنند اما قطعا در سطحی قرار دارند که با آن گوشی ها رقابت کنند. از دیگر حالت های عکسبرداری قابل ذکر در گوشی های سری پیکسل گوگل می توان به حالت عکسبرداری از ستارگان که مخصوص عکاسی از آسمان شب می باشد (برای استفاد از این حالت به سه پایه نیاز خواهید داشت) و حالتی موسوم به Photobooth برای ثبت تصاویر سلفی بدون استفاده از دست ها، اشاره کرد.  

هوآوی:

huawei-camera

گوشی های این برند چینی به طرز قابل دفاعی از بهترین های گوشی های همراه هوشمند برای عکاسی در سال های اخیر، حداقل در گوشی های بالارده و پرچم دار خود، به حساب می آیند. ضمنا دوربین گوشی های هوآوی معمولا در عکاسی روز، جزئیات بسیار زیادی را به همراه گستره دینامیکی بالا ثبت می کنند.

گوشی های این برند بیشتر به ثبت تصاویر بسیار شارپ شهرت دارند تا ارائه تصاویر طبیعی، که البته این مورد در دستگاه های اخیر این برند تغییر پیدا کرد است. همچنین بررسی های ما نشان داده است که گوشی هوآوی P30 Pro به نسبت گوشی های سامسونگ و گوگل بیشتر به سمت رنگ های گرم تر تمایل دارد. خوشبختانه هوآوی در گوشی های خود تنظیماتی برای انتخاب تناژ رنگ قرار داده است که کاربر آن می تواند تن رنگی مورد نظر خود را از طریق آن انتخاب کند.

هوآوی در واقع اولین برند تولید کننده گوشی های همراه بود که حالت تاثیر گذار عکاسی در شب را در گوشی های خود ارائه کرد و رقبا در مدت زمان کوتاهی بعد از هوآوی، به آن روی آوردند. شما این حالت از عکاسی را به طور یکسان هم در گوشی های اقتصادی و هم در گوشی های بالارده هوآوی خواهید یافت. همچنین شرکت هوآوی حالتی موسوم به Light Painting در برخی از گوشی های خود تعریف کرده است که به شما این امکان را می دهد تا عکس هایی فانتزی با حالتی رویاگونه و با رگه هایی از نور (از نور چراغ اتومبیل گرفته تا اثر نور ستارگان) داشته باشید.

ال جی:

شما معمولا می توانید عکس های روز خوبی را با دوربین گوشی های ال جی ثبت کنید که به نسبت هم ردیف های خود در گوشی های سامسونگ رنگ های طبیعی تری ارائه می کنند اما گستره دینامیکی ضعیف عکس ها در گوشی های پرچم دار ال جی از جمله مواردی است که معمولا شکایت کاربران را به همراه دارد.

گوشی های ال جی معمولا مهارت دوربین گوشی های برندهایی نظیر اپل، گوگل، هوآوی و سامسونگ را در عکاسی در شب و یا در شرایط نوری کم ندارند. بنابراین اگر شما قصد عکسبرداری در شرایط نوری کم را داشته باشید، ممکن است بهتر باشد گوشی خود را از یک برند دیگر انتخاب کنید.

گوشی های بالارده ال جی دارای امکانات اضافه ای مانند حالت عکسبرداری Cinemagraph (که به شما امکان ساخت Gif با انتخاب سوژه های مشخص و متحرک درآن، را می دهد.) و پانوراما 360 درجه، می باشند.

سامسونگ:

samsung-camera

شما با خریدن یک گوشی سامسونگ می توانید انتظار داشته باشید تا تصاویر ثبت شده به طور سنتی دارای رنگ های بیش از اندازه اشباع شده باشند. از نظر گستره دینامیکی تصاویر نیز این برند کره ای، مانند برند گوگل فوق العاده عمل می کند.

وقتی صحبت از کیفیت تصاویر در عکاسی شب به میان می آید، سامسونگ از رقیبان خود در گوگل و هوآوی عقب می ماند. این روند ادامه داشت تا سامسونگ با معرفی گوشی های سری S20 این ضعف را پوشش داد. بنابراین شما قادر خواهید بود تا با غروب آفتاب نیز همچنان عکس های عالی ثبت کنید.

گوشی های سامسونگ سری Galaxy S20 و S10 یک حالت دستی به نام Single Take ارائه می دهند که با استفاده از این حالت گوشی به طور خودکار عکس ها و ویدئوهای مورد نظر شما را ثبت می کند.

شیائومی:

xiaomi-camera

شیائومی یک برند چینی است که گوشی های همراه هوشمند آن به یکی از محبوب ترین ها در بازارهای اروپا، هند و سایر مارکت های جهانی تبدیل شده است که گوشی های ارزان قیمت و اقتصادی با ویژگی های سخت افزاری بسیار توانمند ارائه می کند. یکی از نقطه نظرات مشترک و معمول در بین منتقدین گوشی های اندرویدی در مورد گوشی های شیائومی این است که این گوشی ها در طول روز رنگ های طبیعی و کمتر اشباع شده ای را ارائه می کنند که کمتر به سطح اشباع رنگ ها در گوشی های سامسونگ می رسند. با این حال منتقدین ما هم نظر هستند که گوشی های شیائومی می بایست گستره دینامیکی خروجی تصاویر خود را بهبود ببخشد.

وقتی نوبت به عکاسی در شرایط نوری کم می رسد گوشی های شیائومی بسیار متفاوت، از نا امید کننده تا فوق العاده عمل می کنند. در دوربین اصلی گوشی های ارزان قیمت تر شیائومی، کمبود امکاناتی برای تثبیت بصری سوژه یا همان لرزشگیر اپتیکال تصویر برای عکسبرداری کاملا محسوس است تا جایی که برای عکاسی در شب برای جلوگیری از تار شدن تصاویر باید مدت زمان طولانی تری گوشی خود را ثابت نگه دارید تا سوژه به طور کامل شناسایی شود.

با تمام این توضیحات باید گفت که اگر دو گوشی با مشخصات کاملا مشابه از دو برند متفاوت خریداری کنید، به علت عملکرد متفاوت دوربین های هر برند در پردازش خروجی تصاویر خود، قطعا تا حدودی شاهد تفاوت کیفیت تصاویر خواهید بود. این امر مشخصا در پردازش رنگ ها و در کیفیت تصاویر در عکاسی شب مشهود خواهد بود. پیشنهاد می شود برای اطمینان بیشتر قبل از خرید آنلاین گوشی خود، با در دست گرفتن نمونه های نمایشی این گوشی ها و امتحان کردن آن ها، از انتخاب خود مطمئن شوید.  

مگاپیکسل ها! آیا مقدار آن معیار مناسبی برای اطمینان از کیفیت بالاتر و بهتر دوربین گوشی های همراه می باشد؟

مگاپیکسل ها تبدیل به یکی از رایج ترین معیارها برای قضاوت و درک کیفیت دوربین گوشی های هوشمند شده اند. این مورد تقریبا معیار مناسبی می باشد وقتی که برای گوشی های مبتدی تر به کار گرفته می شود. به طور کلی می توان گفت یک گوشی با دوربین 8، 12 یا 13 مگاپیکسلی صد درصد کیفیت بهتری را به نسبت یک گوشی با دوربین 5مگاپیکسلی از همان برند، ضمانت می کند. این به این دلیل است که مگاپیکسل بیشتر مساوی با جزئیات بیشتر می باشد. اگرچه این امر در گوشی های با دوربین 48 مگاپیکسل به بالا می تواند صادق نباشد.

امروزه همچنین شاهد گوشی هایی با دوربین های 48، 64 و 108 مگاپیکسلی نیز هستیم. این اعداد بالای مگاپیکسل ها در این گوشی ها فقط جنبه تبلیغاتی و نمایشی ندارند بلکه دوربین های با رزولوشن فوق بالا معمولا به تکنیکی به نام Pixel-Binning برای کم کردن سایز تصاویر، رجوع می کنند. به عبارت ساده تر اطلاعات دریافتی از مگاپیکسل ها در هم ادغام می شوند تا عکس های با کیفیت بهتری در رزولوشن های پایین تر گرفته شود. برای مثال گوشی های با دوربین 48 مگاپیکسل اغلب به صورت پیش فرض عکس های 12 مگاپیکسلی و گوشی های با دوربین 108 مگاپیکسل نیز معمولا به صورت پیش فرض عکس های 27 مگاپیکسلی ثبت می کنند. البته شما همچنان می توانید عکس هایی با رزولوشن کامل با دوربین 48، 64 یا 108 مگاپیکسلی گوشی خود داشته باشید اما اگر قصد دارید از مزایای رزولوشن کامل دوربین گوشی خود بهره مند شوید به شما پیشنهاد می کنیم تا عکس های خود را در نور روز ثبت کنید. 

اما در این میان برند هایی نظیر گوگل، سامسونگ و اپل نشان داده اند که دوربین های 12 مگاپیکسلی که با تکنیک های پردازشی عالی تصاویر جفت شده اند نیز می توانند نتایج بسیار تاثیر گذار و خوبی را ارائه کنند. بنابراین وقتی صحبت از مگاپیکسل ها به میان می آید نباید اینگونه فرض کرد که رقم بالاتر به معنای کیفیت بالاتر و بهتر است. در حقیقت کیفیت تصاویر در شرایط نوری کم می تواند آزاردهنده باشد وقتی که مگاپیکسل های بیشتری در سنسور دوربین گنجانده می شود.

در مجموع باید گفت که مگاپیکسل ها بیشتر در گوشی های پایین رده اهمیت پیدا می کنند تا گوشی های بالارده. در واقع شرکت هایی مانند اپل و گوگل برای ارائه یک تصویر درجه یک توسط دوربین های 12 مگاپیکسلی خود، بر روی نرم افزارهای هوشمند تکیه می کنند.

چه چیزهای بیشتری لازم است که بدانید؟

چند عامل دیگر وجود دارد که کمک می کند تا یک دوربین عالی در گوشی های هوشمند داشته باشیم. یکی از مهم ترین ویژگی ها برخورداری از لرزشگیر (تثبیت کننده) اپتیکال تصویر (OIS) می باشد. این تقریبا یک ویژگی سخت افزاری به حساب می آید که معمولا در دوربین های اصلی و زوم به کار گرفته می شوند و کمک می کنند تا دوربین شما ثابت نگه داشته شوند.

OIS تاثیر لرزش های ناشی از حرکت دست و یا حرکت های معمول گوشی به هنگام عکسبرداری را کاهش می دهد. تصاویر بدون کمک لرزشگیر اپتیکال خصوصا در عکاسی شب که شاتر برای جذب نور بیشتر، نیاز دارد مدت زمان بیشتری را باز بماند، به احتمال زیاد تار خواهند بود. همچنین OIS در فیلمبرداری نیز مفید واقع می شود تا کلیپ ضبط شده بدون لرزش باشد.

متاسفانه استفاده از لرزشگیر اپتیکال تصویر محدود به گوشی های میان رده و بالارده بازار می شوند. پس نمی توان از یک گوشی 100-200 دلاری انتظار داشت تا به لرزشگیر اپتیکال مجهز باشد. با تمام این اوصاف ارزش خواهد داشت که بخواهید گوشی شما به آن مجهز باشد.

باید آگاه باشید که بعضی از شرکت های تولید کننده گوشی های همراه برای جلب مشتری روی EIS یا همان لرزشگیر (تثبیت کننده) الکترونیکی تصویر یا در حالت کلی تر با عبارت “تثبیت کننده تصویر” مانور می دهند. این ویژگی یک رویکرد مبتنی بر نرم افزار می باشد که عمدتا به خوبی OIS عمل نمی کند اما اجرا و عملکرد آن بسته به شرکت سازنده آن متفاوت می باشد. پس اگر قرار باشد بین خرید یک گوشی مجهز به EIS و یک گوشی مجهز به OIS یکی را انتخاب کنید، با فرض اینکه در سایر مشخصات یکسان باشند، پیشنهاد ما به شما دومی می باشد.

همچنین بسیاری از گوشی ها از حالت هوش مصنوعی (AI) برای دوربین های خود بهره مند هستند. این حالت به سادگی با تشخیص صحنه و موضوع عکاسی برای تطبیق خودکار تنظیمات تصویر استفاده می شود. هوآوی آن را AI یا هوش مصنوعی می نامد درحالیکه سامسونگ به آن Scene Optimizer (بهینه ساز صحنه) می گوید و ال جی نیز آن را AI Cam می نامد.

این حالت های مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند تشخیص دهند که شما در حال تنظیم دوربین برای عکاسی از یک ظرف غذا هستید پس میزان اشباع رنگ را برای ثبت یک تصویر زنده، با طراوت و واضح آماده می کنند. یا ممکن است تشخیص دهد که شما در حال تنظیم دوربین گوشی خود برای عکاسی از یک منظره شهری در تابش نور آفتاب هستید آنگاه به صورت خودکار قابلیت HDR را فعال می کند تا مطمئن شوید هم روشنایی آسمان و هم نقاط در سایه تصویر هر دو تحت کنترل هستند. همچنین برخی از حالت های هوش مصنوعی این قابلیت را دارند تا اشخاص را در تصویر شناسایی کنند و به صورت خودکار حالت تصویربرداری پرتره را فعال کنند تا به شما یک پس زمینه محو برای ثبت تصویر بوکه ارائه کنند.

خوشبختانه در بسیاری از گوشی های همراه هوشمند می توان حالت های هوش مصنوعی را غیر فعال کرد تا در صورت تمایل بتوانید کنترل کاملی روی عکاسی خود داشته باشید.

[yasr_visitor_votes size=”small” postid=”4680″]