گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G به واقع یک گوشی جذاب و پر قدرت در قد و قامت فلگشیپ‌های سامسونگ است. بررسی‌های ویت موب نشان می‌دهد که گلکسی S20 FE یک موفقیت بزرگ برای سامسونگ در سال 2021 بود. باید به این نکته توجه کنیم که هر سال با طراحی‌های جدید عرصه رقابت و چالش برای کمپانی‌های تولید کننده موبایل مانند سامسونگ و از طرفی پاسخ به علایق مخاطبان با سطح بودجه مشخص دشوارتر خواهد بود.

در سالی که سری گلکسی S21 تقریبا به اندازه تمام مدل‌های قبلی خود به فروش رسید، S20 FE به تنهایی در حدود  10 میلیون دلار در اقصی نقاط دنیا فروخت. این یعنی گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G ظرفیت شگفت‌انگیزی برای رقابت داشته است. بخش عمده موفقیت این گوشی، به قیمت آن برمی‌گردد. این گوشی سخت‌افزاری مشابه گلکسی S20 استاندارد دارد، اما با قیمت پایین‌تری ارزش گذاری شده است. بنابراین، باعث شد که سامسونگ یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی سال را عرضه کند.

با عبور از سال ۱۴۰۰، بسیاری از خریداران گوشی‌های اندرویدی تردید دارند که آیا Galaxy S21 FE 5G گزینه قابل قبول در سال ۱۴۰۱ خواهد بود؟ آیا ارزش خرید دارد یا خیر؟ در ادامه این مقاله به مهم‌ترین سوالات کاربران و همچنین بررسی دقیق و موشکافانه این موبایل اندرویدی خواهیم پرداخت. نهایتا یک نتیجه‌گیری نیز خواهیم داشت.

نباید فراموش کنیم که سامسونگ در تلاش است تا موفقیت مشابهی را با گلکسی S21 FE تجربه کند. این گوشی طراحی جدیدی دارد که مشابه گلکسی S21 بوده و با تراشه داخلی اگزینوس 2100 به‌روزرسانی شده است. به غیر از این، سامسونگ تغییر دیگری ایجاد نکرده است. ماژول‌های دوربین S21 FE مثل مدل‌های قبلی هستند. این گوشی همچنین از باتری و تکنولوژی شارژ مشابهی برخوردار است.

S21 FE یک تفاوت بزرگ دارد: نرم‌افزار. این گوشی اولین محصول سامسونگ است که با نسخه One UI 4 مبتنی بر اندروید 12 ارائه می‌شود و این از چند جهت اهمیت دارد. نخست اینکه اولین گوشی سامسونگ است که با جدیدترین نسخه اندروید عرضه می‌شود؛ و دوم اینکه این گوشی سه نسخه جدید اندروید را تا اندروید 15 دریافت خواهد کرد.

یک طراحی جدید هم وجود دارد. تراشه اگزینوس 2100 قرار است عملکرد بسیار بهتری نسبت به S20 FE ارائه دهد. بنابراین اگر به خرید یک پرچمدار ارزشمند در سال 2022 علاقه دارید، باید گلکسی S21 FE را زیر نظر بگیرید.

قیمت گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G

در حال حاضر مدل Galaxy S21 FE 5G ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت در فروشگاه ویت موب با قیمت ۱۶ میلیون ۶۸۹ هزار تومان موجود است. در یک نگاه کلی باید عنوان کنیم که گلکسی S21 FE در 4 ژانویه 2022 معرفی و از 11 ژانویه در بازارهای جهانی عرضه شده است. سامسونگ، نسخه کوالکام S21 FE را در آمریکای شمالی و کره جنوبی عرضه کرد؛ اما سایر بازارهای بین‌المللی نسخه اگزینوس 2100 را دریافت کردند. به غیر از این تفاوت، این دو نسخه کاملا مشابه یکدیگر هستند.

در بریتانیا، مدل 8 گیگابایت رم/128 گیگابایت حافظه S21 FE Exynos با قیمت 699 پوند (950 دلار)، و مدل 8 گیگابایت رم/256 گیگابایت حافظه آن با قیمت 799 پوند (1،087 دلار) عرضه می‌شود. در صورت معاوضه گوشی خود با مدل جدید تا 150 پوند (204 دلار) تخفیف می‌گیرید، اما قیمت خرده‌فروشی در بریتانیا باعث شده که S21 FE انتخاب بدی باشد.

در ایران قیمت گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G با توجه به نوسان دلار و سیگنال‌های بازار و به استناد منابع مختلف تا این تاریخ یعنی اسفند ۱۴۰۰ از حداقل ۱۴ میلیون تا حداکثر ۱۷ میلیون با درنظر گرفتن ظرفیت یا حافظه داخلی آن قیمت گذاری شده است.

طراحی و صفحه نمایش Galaxy S21 FE 5G

گلکسی S21 FE، زیبایی طراحی خود را از S21 معمولی وام گرفته است که باعث شده این گوشی از پشت بسیار چشم‌نواز به نظر برسد. سامسونگ، طراحی دوربین عقب را برش کانتور می‌نامد که به طور یکپارچه در قاب گوشی ادغام شده است. اگر سادگی برایتان اولویت است  باید بگوییم طراحی این گوشی کاملا مینیمال بوده، و محفظه دوربین برخلاف سایر گوشی‌های این سری هیچ نشان اضافی ندارد. فقط سه ماژول دوربین وجود دارد که با حلقه‌های بزرگ پوشانده شده‌اند.

از نظر سهولت استفاده و تجربه کاربری، بهترین گوشی در سری خود است.

در آنالیز متداول ویت موب یکی از نکاتی که هنگام بررسی گوشی در نظر می‌گیریم، این است که کار با آن چقدر آسان است. سهولت و تجربه کاربری یک اصل اساسی‌ست. این گوشی باریک‌تر و سبک‌تر از مدل‌های قبلی سامسونگ است و تنها 7.9 میلی‌متر پهنا و 177 گرم وزن دارد. عرض 74.5 میلی‌متری این گوشی تضمین می‌کند که استفاده تک‌دستی از S21 FE اصلا سخت نیست. چیزی که بیشتر از همه در طراحی این گوشی به دل می‌نشیند، پوشش مات قاب پشتی است. این گوشی در دست حس خوبی دارد، اثر انگشت به خود نمی‌گیرد و ظاهر لوکسی دارد. به طور خلاصه، از نظر سهولت استفاده، بهترین گوشی در سری خود است.

محفظه دوربین کمی از قاب گوشی بیرون زده است، اما هنگام استفاده از گوشی روی سطوح صاف، لرزش ایجاد نمی‌کند. دکمه‌های پاور و صدا در سمت راست و اسلات سیم‌کارت در قسمت پایین کنار درگاه شارژ تعبیه شده‌اند. شما می‌توانید دو سیم‌کارت در این گوشی قرار دهید، اما به مانند سری S21 معمولی، امکان افزودن کارت حافظه میکرو اس‌دی به این گوشی وجود ندارد.

این همان مسیری است که سامسونگ برای گوشی‌های پرچم‌دار خود در پیش گرفته است. با توجه به خواست طرفداران، سامسونگ می‌توانست اسلات میکرو اس‌دی و جک 3.5 میلی‌متری را به آن اضافه کند. اما این امکان وجود ندارد. پس اگر به میکرو اس‌دی نیاز دارید، باید S20 FE بخرید.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G با صفحه نمایش 6.4 اینچی، بین S21 6.2 اینچی و S21+ 6.7 اینچی قرار می‌گیرد. سرعت نوسازی پنل امولد در این گوشی تا 120 هرتز بالا می‌رود و نرخ نمونه‌برداری لمسی آن برای بازی 240 هرتز است. رزولوشن فول اچ‌دی نیز در این سری کاملا استاندارد است.

پنل عالی این گوشی از طراوت رنگی و زاویه دید فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و صدای بلندگو استریو است. اما کانال‌های بالا و پایین یکسان نیستند. در عوض، سطحی از تفکیک استریو را تجربه خواهید کرد؛ البته نه به اندازه‌ای که در بعضی از گوشی‌های شیائومی مانند Mi 11 وجود دارد.

این گوشی به HDR10+ و لایه محافظ گوریلا گلس ویکتوس مجهز است. سامسونگ در این مورد ویژگی‌های چندانی را حذف نکرده است. حالت 120 هرتز از ابتدا فعال بوده و استفاده روزمره از گوشی برای بازی، پخش ویدئو و مطالعه، حس فوق‌العاده‌ای دارد. امکان سفارشی‌سازی در این گوشی تعبیه شده است. حالت تاریکی زمان‌بندی‌شده، تغییر توازن رنگ و گرما، و حالت همیشه روشن که از بهترین آپشن‌های ممکن هستند، در این گوشی به‌کار گرفته شده‌اند.

عملکرد و باتری گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G

این نسخه از S21 FE یک ویژگی منحصر بفرد دیگری نیز دارد. در ساخت آن از اگزینوس 2100 استفاده شده است. در بخش سخت‌افزاری نسخه کوالکام چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد، اما این مسئله در مورد مدل اگزینوس فرق می‌کند. با وجود اگزینوس 2100 پنج نانومتری، سامسونگ به استفاده از معماری ای‌آرام (ARM) روی آورد و تفاوت قابل ملاحظه‌ای ایجاد کرد. S21 FE به اندازه گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون 888 سریع است، و به جرات می‌توانیم بگوییم که ما هیچ یک از مشکلات اگزینوس 990 را در این مدل مشاهده نکردیم.

سخت‌افزار این گوشی از پس هرکاری بر می‌آید.

تصمیم سامسونگ مبنی بر عدم استفاده از هسته‌های نیمه‌سفارشی تصمیم درستی بود. اگر از S20 FE با اگزینوس 990 یا یک گوشی قدیمی‌تر استفاده کرده باشید، تفاوت محسوسی را در گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G مشاهده خواهید کرد. روان بودن عملکرد این گوشی در نسل‌های قبلی وجود نداشت. اگزینوس 990 به هیچ عنوان کند نبود، اما در حین بازی با مشکل ثبات مواجه می‌شد.

خوشبختانه این مشکلات مربوط به گذشته هستند و حسی که من از دو هفته کار با S21 FE گرفتم، این بود که سخت‌افزار این گوشی از پس هرکاری بر می‌آید. سامسونگ می‌گوید در کشورهایی مانند هند به جای اسنپدراگون 888 از اگزینوس 2100 استفاده کرده است، چون بازخوردهای مثبتی در رابطه با سری گلکسی S21 دریافت کرده بود.

حتی در بازی‌های طولانی‌مدت با این گوشی هم به مشکل داغ شدن یا لگ برخورد نکردیم، و به نظر اگزینوس 2100 به اندازه اسنپدراگون 888 قابل اطمینان است. در خصوص بقیه سخت‌افزارها، 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه به صورت استاندارد در اختیار دارید و در صورت نیاز به حافظه بیشتر، می‌توانید از مدل 8 گیگابایت رم/256 گیگابایت حافظه استفاده کنید. سامسونگ در بازارهای مختلف گزینه خوبی برای دریافت پهنای باند 5G است و مشکلی در این زمینه ندارد.

این گوشی به وای‌فای نسل 6، بلوتوث 5.0 و فناوری ان‌اف‌سی (NFC) مجهز است و ما هیچ مشکلی در اتصال تلفن به دستگاه‌های صوتی بلوتوثی یا روتر وای‌فای نسل 6 نداشتیم. کیفیت مکالمه نیز به لطف تماس وای‌فای خوب بود. سامسونگ، بنا به دلایلی، شماره‌گیر گوگل را هم علاوه بر شماره‌گیر پیش‌فرض خود در این گوشی تعبیه کرده است. سایر برندها به صورت استاندارد به شماره‌گیر گوگل روی آورده‌اند، اما سامسونگ از این ترند پیروی نکرده است. ساموسنگ می‌گوید، کاربر حق انتخاب دارد.

ویبره گوشی در قسمت صفحه کلید و میانبرهای حرکتی عملکرد بسیار خوبی دارد. سامسونگ در S21 FE یک حسگر اثر انگشت نوری روی صفحه نمایش تعبیه کرده است. این فناوری سریع‌تر است و بهتر از نمونه‌های اولتراسونیک در سری S21 معمولی عمل می‌کند. در نهایت، S21 FE از استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب برخوردار است؛ بنابراین، دیگر لازم نیست نگران کار با گوشی در نزدیکی آب یا داخل وان باشید.

عمر باتری کاملا مناسب است. به طور دائم در طول روز از گوشی استفاده کردیم و در این مورد با هیچ مشکلی مواجه نشدیم. حتی وقتی بیرون از شرکت بودیم و از اینترنت همراه و جی‌پی‌اس استفاده می‌کردیم، در پایان روز حداقل 20 درصد شارژ داشتیم. وقتی صحبت از شارژ به میان می‌آید، گلکسی S21 FE نسبت به سال گذشته تقریبا تغییری نکرده است. این گوشی همان باتری 4،500 میلی‌آمپر ساعتی را دارد که با توان 25 وات شارژ می‌شود. همچنین امکان شارژ بی‌سیم دارید و می‌توانید دستگاه‌های دیگر را به کمک این گوشی شارژ کنید.

شارژ باتری 4،500 میلی‌آمپر ساعتی S21 FE با یک شارژر 25 واتی در عرض 30 دقیقه به 50% می‌رسد، اما باید یک شارژر دیواری هم بخرید؛ چون مثل S21 معمولی شارژری در جعبه وجود ندارد. شارژ کامل این گوشی بیش از 80 دقیقه طول می‌کشد و سامسونگ در زمینه فناوری شارژ کاملا عقب است. با توجه به عرضه شارژر 120 واتی در گوشی‌های شیائومی مانند 11T Pro، شارژر 25 واتی سامسونگ قدیمی به نظر می‌رسد.

عملکرد دوربین‌های گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G

در مورد دوربین‌ها باید گفت که سامسونگ سخت‌افزارها را تغییر نداده است: دوربین اصلی یک لنز S5K2LD 12 مگاپیکسلی با 1.8/ƒ است که یک لنز واید 12 مگاپیکسلی با 2.2/ƒ و یک ماژول زوم 8 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 3 برابری در کنار آن تعبیه شده است. لنزهای اصلی و زوم از لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) برخوردارند. در قسمت جلو، یک دوربین 32 مگاپیکسلی وجود دارد که عکس‌های شما را با کیفیت 8 مگاپیکسل ذخیره می‌کند.

سامسونگ با استفاده از One UI 4 رابط کاربری خود را کمی خلوت‌تر کرد، اما طرح کلی بدون تغییر است. شما به راحتی می‌توانید به حالت‌های تصویربرداری و کلیدهای تایمر، فلاش، عکس‌های متحرک و تنظیمات دسترسی پیدا کنید. فیلمبرداری با این گوشی مثل S20 FE است، با این تفاوت که S21 FE امکان فیلمبرداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه را فراهم می‌کند.

همچنین امکان فیلم‌برداری همزمان با دوربین جلو و عقب وجود دارد و سامسونگ می‌گوید که در حالت شب تغییراتی ایجاد کرده تا تصاویر بهتری در نور کم برداشته شود. بنابراین، با اینکه گوشی S21 FE سخت‌افزار جدیدتری ندارد، تغییرات ذاتی در تنظیم دوربین باعث شده که تفاوت قابل ملاحظه‌ای نسبت به S20 FE ایجاد گردد.

عکس‌های برداشته‌شده در نور روز فوق‌العاده هستند. دامنه دینامیکی بالا (HDR) جزئیات زیادی را ذخیره می‌کند و رنگ‌های اشباع‌شده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد که داخل گوشی فوق‌العاده به نظر می‌رسند. لنز واید هم کارایی فوق العاده‌ای دارد و عکس‌هایی با کالیبر لنز اصلی برمی‌دارد.

S21 FE در نور کم عالی عمل می‌کند و ضمن کاهش سطح نویز، رنگ‌های زنده و جزئیات فراوانی را ارائه می‌دهد. حالت شب، سایه‌ها را شفاف‌تر کرده و جزئیات بیشتری را در نور کم ذخیره می‌کند. حالت شب در لنز واید هم عملکرد خوبی دارد. به همین ترتیب، لنز زوم 8 مگاپیکسلی برخلاف استاندارد S21 عکس‌هایی با حداقل نویز و اعوجاج با زوم 3 برابر ارائه می‌دهد. S20 FE هم به دلیل برخورداری از یک دوربین برجسته، فروش خوبی داشت و سامسونگ قصد دارد این روند را با S21 FE در سال 2022 ادامه دهد.

نرم‌افزار Galaxy S21 FE 5G

سامسونگ در بخش نرم‌افزاری، بهترین کارها را انجام می‌دهد. گلکسی S21 FE با اندروید 12 عرضه می‌شود و سه به‌روزرسانی اندروید را به همراه چهار پچ امنیتی سالانه دریافت خواهد کرد. این گوشی به مانند سری استاندارد S21، پچ‌های امنیتی ماهانه دریافت می‌کند.

One UI 4 تمام ویژگی‌های جدید تعبیه‌شده در اندروید 12 را یکپارچه می‌کند. مثلا اگر برنامه‌ای به دوربین دسترسی پیدا کند، یک اعلان دریافت می‌کنید. همچنین می‌توانید از قابلیت به‌اشتراک‌گذاری دقیق موقعیت مکانی و داشبورد حریم خصوصی استفاده کنید.

سامسونگ همچنین رابط کاربری گوشی را در اطراف پنجره اعلانات و صفحه اصلی خلوت‌تر کرد. بعلاوه، رابط کاربری بهتری برای انتخاب ویجت‌ها ساماندهی شده است. سامسونگ از سفارشی‌ساز رنگی «متریال یو» گوگل استفاده نکرده است، اما قابلیت‌های مشابهی را ارائه داده که به همان خوبی عمل می‌کنند.

One UI 4 ظاهری آراسته، مدرن و فوق‌العاده دارد.

سرویس‌های دیگری نیز به همراه این گوشی ارائه شده است، از جمله بسیاری از «ابزارهای کمکی» سامسونگ که کارایی چندانی ندارند. با این حال، همکاری سامسونگ با مایکروسافت به این معنی است که مجموعه برنامه‌های آفیس و لینکدین را به صورت پیش‌فرض خواهید داشت و خوشبختانه، می‌توانید تمام این سرویس‌ها را حذف کنید.

سامسونگ اعلام کرد که تعداد تبلیغات را در گوشی‌های خود کاهش می‌دهد، که به نظر می‌رسد همینطور باشد. اما من غیر از چند اعلان برای خرید از فروشگاه گلکسی، چیز زیادی ندیدم. غیر از کنار گذاشتن One UI 3.1 گلکسی Z Fold 3 در S21 FE، چیز زیادی از دید کاربران تغییر نکرده است. سامسونگ به وضوح نخواسته که رابط کاربری را اصلاح کند؛ در عوض، روی چند حوزه مهم تمرکز کرد. نتیجه این شد که One UI 4 ظاهری آراسته، مدرن و فوق‌العاده دارد.

یک گزینه عالی برای خرید در سال ۱۴۰۱

با در نظر گرفتن شرایط بازار، ویژگی‌های ظاهری، ظرفیت، ساختار، طراحی و عملکرد، گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G به احتمال بسیار بالا یکی از مدل‌های محبوب و مناسب برای خرید در سال ۱۴۰۱ است. با توجه به رونمایی اپل از سری جدید آیفون se 3 که بسیاری از طرفدارانش را ناامید کرده و برخی از مصرف‌کنندگان که در زمره خریداران با بودجه متوسط هستند، (در حالی که به دستگاهی قدرتمند در حد پرچمدارها نیاز دارند)، این گزینه عالی‌ست.

این گوشی در بخش سخت‌افزاری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، دوربین‌ها کاملا کارآمد هستند، هیچ ویژگی مهمی حذف نشده است، و به خاطر قیمت خوبش نسبت به پرچمدارها از ارزش خرید بالایی برخوردار است. طراحی رابط کاربری در قد و قواره پرچم‌دارهاست، یعنی اگر دغدغه داشتن موبایلی با ویژگی‌های یک دستگاه فلگشیپ را دارید (و جز طرفداران گوشی‌های اندرویدی هستید)، از طرفی می‌خواهید در بودجه‌بندی‌تان حساب شده عمل کنید، بدون شک این گزینه از مطلوبیت بالایی برخوردار است.

Galaxy S21 FE 5G آیا ارزش خرید دارد؟

ارزش خرید دارد، اگر:

۱. به دنبال یک گوشی پرچمدار در سال ۱۴۰۱ هستید: سامسونگ یک بار دیگر با استفاد از پنل امولد 120 هرتزی، سخت‌افزار داخلی قوی و باتری قدرتمند در S21 FE خود را به همگان ثابت کرد. بنابراین، چه اهل بازی باشید و چه اهل پخش ویدئو و فیلم یا گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی، S21 FE بدون شک به کارتان می‌آید.

۲. به دنبال یک دوربین‌ فوق‌العاده هستید: با اینکه سخت افزار دوربین نسبت به S20 FE تغییر نکرده است، S21 FE می‌تواند در هر شرایطی عکس بهتری بگیرد.

۳. به تمام امکانات اضافی نیاز دارید: S21 FE از استاندارد IP68، قابلیت شارژ بی‌سیم، شارژدهی بی‌سیم معکوس و دریافت سه به‌روزرسانی برخوردار است. بنابراین، هیچ کدام از امکانات سری معمولی S21 را از دست نمی‌دهید.

ارزش خرید ندارد، اگر:

۱. به دنبال بهترین قیمت هستید: تبعا در این بازه قیمتی گزینه‌های دیگری هم وجود دارد. حتی ارزانتر از این قیمت در رده‌های کمی پایین‌تر دستگاه‌های سامسونگ، موبایل‌های خوبی وجود دارد که می‌توان آنها را انتخاب کرد. بستگی به بودجه شما دارد.

۲. به دنبال اسلات میکرو اس‌دی هستید یا شارژر داخل جعبه را می‌خواهید: سامسونگ با معرفی S21 FE خیلی از سری S21 فاصله نگرفته است؛ در نتیجه، هیچ شارژری داخل جعبه نیست و دستگاه از اسلات میکرو اس‌دی پشتیبانی نمی‌کند.

باید بگوییم سامسونگ نشان داد که با گلکسی S21 FE، می‌تواند یک پرچم‌دار خوش‌قیمت را با داشتن تمام ویژگی‌های خوب عرضه کند. چیز زیادی را در این مدل از دست نمی‌دهید؛ یک صفحه نمایش امولد پویا با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز دارید، پلتفرم اگزینوس 2100 در انجام کارهای سنگین کم نمی‌آورد، دوربین‌ها فوق‌العاده هستند، باتری یک روز کامل دوام می‌آورد و اندروید 12 دارد.

S21 FE با برخورداری از مقاومت IP68 در برابر آب و شارژ بی‌سیم به صورت استاندارد، از نظر امکانات اضافی کمبودی ندارد، و با دریافت سه به‌روزرسانی اندروید و چهار پچ امنیتی سالانه، تا چند سال آینده قدیمی نخواهد شد. در پایان اگر به مطالب، تازه‌ها و بررسی‌های حوزه تکنولوژی علاقمند هستید می‌توانید بلاگ را مرور کنید. برای بررسی و خرید انواع موبایل با بهترین قیمت کافی‌ست وارد صفحه اصلی ویت موب شوید.